Placówka Kształcenia Ustawicznego CDS-Lider
tel: 508 194 737 biuro@cds-lider.com.pl

Temat pracy semestralnej dla Goliszewa

Praca semestralna "Siedlisko życia roślin" powinna zawierać odpowiedzi na poniższe pytania.

 

1.       Co to jest siedlisko i jakie są czynniki siedliska?

2.       Jaki jest wpływ siedliska na plonowanie roślin?

3.       Jakie parametry meteorologiczne bierzemy pod uwagę do określania warunków klimatycznych i jaki mają one wpływ na wzrost i rozwój roślin?

4.       Jaki wpływ na rozwój roślin ma promieniowanie słoneczne/.

5.       W jaki sposób wykonujemy pomiary powietrza i gleby i w jakich skalach możemy określić temperaturę.

6.       Co to jest ciśnienie atmosferyczne i jak je mierzymy?

7.       Co to jest wiatr, jak powstaje i od czego zależy kierunek i prędkość wiatru.

8.       Jaką rolę w powietrzu atmosferycznym spełnia para wodna oraz jaką rolę spełnia w glebie jako roztwór glebowy?

9.       Kiedy pojawiają się przymrozki, co jest przyczyną ich występowania, jak możemy chronić rośliny przed przymrozkami?

10.   W jaki sposób powstają chmury i od czego zależy zawartość pary wodnej w powietrzu atmosferycznym.

11.   Scharakteryzuj rodzaje chmur i wskaż, które z nich SA chmurami opadowymi?

12.   Wymień i scharakteryzuj rodzaje osadów atmosferycznych oraz omów jak one powstają i jakie mają znaczenie dla siedliska?

13.   Czy prognozy pogody są podstawą do planowania prac polowych?

14.   Czy możemy prognozować pogodę dla jakiegoś terenu na podstawie zjawisk przyrodniczych biorąc pod uwagę warunki lokalne i jakie zjawiska bierzemy pod uwagę?

15.   Jakie wskaźniki meteorologiczne bierzemy pod uwagę, charakteryzując klimat Polski?

16.   Co to jest mikroklimat i od czego on zależy?

17.   Na jakiej podstawie na terenie Polski wyróżniono 21 rejonów rolniczo-klimatycznych i jakie cechy klimatyczne były brane pod uwagę?

 

 

18.   Co to jest gleba?

19.   Wymień najważniejsze minerały i skały glebotwórcze?

20.   Jaką rolę w procesach glebotwórczych odgrywa wietrzenie skał?

21.   Omów inne czynniki poza skałami odgrywające zasadniczą rolę w procesach glebotwórczych?

22.   Podaj procesy glebotwórcze mające miejsce na terenie Polski?

23.   Co to jest mineralizacja i humifikacja materii organicznej?

24.   Jakie poziomy wyróżniamy, opisując budowę gleby?

25.   Omów ważniejsze typy gleb występujące na terenie Polski?

26.   Co to jest frakcja i grupa granulometryczna?

27.   Na podstawie jakich cech rozpoznajemy w terenie grupy granulometryczne?

28.   Jaki jest wpływ składu granulometrycznego na właściwości gleb?

29.   Omów rolę związków organicznych i próchnicy w glebach?

30.   Jakie rodzaje wody występują w glebach i jakie jest ich znaczenie?

31.   Omów rolę powietrza glebowego?

32.   Opisz zależność temperatury gleby od jej właściwości wodno-powietrznych.

33.   Omów wpływ struktury rolniczej na właściwości wodno-powietrzne.

34.   Co to jest sorpcja i jakie rodzaje sorpcji wyróżniamy?

35.   Jakie są przyczyna zakwaszania się gleb oraz co to jest odczyn i kwasowość gleb?

36.   Jaki jest wpływ PH gleby na rozwój uprawnych i procesy mikrobiologiczne?

37.   Jak możemy zwiększyć aktywność biologiczną gleby?

38.   Jakie mamy klasy bonitacyjne gleb ornych i użytków zielonych oraz do czego one służą?

39.   Co to są kompleksy glebowo-rolnicze?

40.   Jakie wykonujemy mapy glebowe i do czego one służą?

41.   Wymień rodzaje erozji gleb i jakie zmiany w glebach one wywołują?

42.   Jakie zabiegi przeciwerozyjne są stosowane?

43.   Jak możemy zagospodarować gleby zdewastowane?

44.   Wymień akty prawne ochrony gleb?

45.   Co to jest żyzność gleb i w jaki sposób możemy poprawić urodzajność gleb lekkich, gleb ciężkich oraz gleb suchych i zawodnionych?

 

46.   Opisz gleby w rejony swojej szkoły.